מורים יקרים 

למידה פעילה היא שיטת הוראה בה הלומד מעורב בתהליך הלמידה בפעילות התנהגותית כלשהי. 

רבות דובר ביעילותה של הלמידה הפעילה, בתרומתה להבנה והטמעה של הנושא הלימודי. 

ביחידה זו נמחיש שיטה של למידה פעילה וניצור מאגר שיטות של למידה פעילה.



למידה פעילה מקדמת שימוש בדרכי למידה התנסותיות שמעודדות למידה עצמאית ביחידים ובקבוצות, מטפחות יזמות ויצירתיות, ונותנות מקום ללמידה מותאמת אישית בהתאם לשאיפות ולכישורים של כל תלמיד ותלמידה.

אחת ממטרות ההתחדשות היא לצמצם משמעותית את התמונה הרווחת של מורה-עומד-מדבר (מע”מ) מול שורות של תלמידים פסיביים, ומקנה להם חומר בדרך של הרצאה פרונטלית.


ניתן לעשות זאת במגוון דרכים של למידה פעילה: קריאה, צפייה, ניהול דיון, למידת חקר, למידה באמצעות הוראה (Learning by Teaching), התנסות מעשית, למידה מתוקשבת, למידה משחקית, למידה מבוססת פרויקטים, למידה מבוססת בעיות חיים אמיתיות ועוד. בכל הדרכים הללו האקטיביות של התלמידים מחזקת את מעורבותם ואת המחויבות שלהם ללמידה (Engagement).



צפו בסרטון הבא אחר כך  המשיכו ל "משימה בעקבות הסרטון"



לאחר שצפיתם בסרטון, השיבו  על שאלה בטבלה וצרו שאלה חדשה.

כניסה לטבלה

למעשה, יצא שהיכרתם את הסרטון לעומק דרך למידה פעילה.

כמו ששאלנו שאלות וענינו תשובות שמתייחסות לסרטון של סוגאטה מיטרה, אפשר לייצר פעילות דומה עבור התלמידים שלנו.

לתת להם לקרוא פרק בתנ"ך או יחידה בביולוגיה או כל מאמר או סרט בנושא לימודי. ליצור את השאלה הראשונה ולתת

להם לענות ולשאול.  זו דוגמה ללמידה פעילה עוד לפני שדיברנו עם התלמידים על החומר הנלמד.

למידה פעילה תורמת בכמה מישורים:

צמצום ההוראה הפרונטלית ושימת דגש על למידה אינדיווידואלית וקבוצתית.

מתן אפשרות לתלמיד ליזום את דרכי למידתו וליטול חלק משמעותי בקבלת החלטות לגביה.

שימוש במגוון רחב של תוכניות לימודים אינדיווידואליות וחומרי לימוד המעודדים חשיבה עצמאית.

יצירת אקלים כיתתי המושתת על יחסים חיוביים בין מורים לתלמידים ועל רמה גבוהה של מעורבות, השתתפות ומוטיבציה של תלמידים


הציעו מנסיונכם  שיטה ללמידה פעילה.

איך מציעים? לפניכם פאדלט - קיר שיתופי. קוראים מה כתוב על הקיר, מחפשים את העיגול הורוד בתחתית המסך מצד ימין ומשתפים את הצוות בשיטה שלכם ללמידה פעילה. זכרו לכתוב את שמכם בתחילת ה post שלכם, כמו בדוגמה.


נוצר בעזרת Padlet